KLC 2023

• J.

Raychel

Hoi hoi, 

ik zie dat het alweer 10dagen terug is dat op deze forum gesproken is, dus hoop dat er nog gelezen wordt. 

Ben nieuw hier en ook ik heb gisteren avond gesoliciteerd voor KLC. Had binnen een uur al een een mail terug om de video op te nemen. 

Hoelang na het sturen van de video kregen jullie bericht voor de volgende ronde en is moest je eerst een capaciteitentest maken of wordt je uitgenodigd voor een gesprek. 

Groetjes, 

Raychel

Hoi Raychel,

Ik kreeg na 1 dag al reactie. Als je video goed is, word je gelijk uitgenodigd voor een eerste selectieronde.

Check vooral de bijgevoegde link goed. En bereid je goed voor! Ik wil je vooral succes wensen en geniet ook vooral van het selectie proces!

https://careers.klm.com/content/Selectieprocedure-KLM-Cityhopper-cabin-attendant/?locale=nl_NL

• J.

Raychel

Hoi hoi, 

ik zie dat het alweer 10dagen terug is dat op deze forum gesproken is, dus hoop dat er nog gelezen wordt. 

Ben nieuw hier en ook ik heb gisteren avond gesoliciteerd voor KLC. Had binnen een uur al een een mail terug om de video op te nemen. 

Hoelang na het sturen van de video kregen jullie bericht voor de volgende ronde en is moest je eerst een capaciteitentest maken of wordt je uitgenodigd voor een gesprek. 

Groetjes, 

Raychel

Hoi Raychel,

Ik kreeg na 1 dag al reactie. Als je video goed is, word je gelijk uitgenodigd voor een eerste selectieronde.

Check vooral de bijgevoegde link goed. En bereid je goed voor! Ik wil je vooral succes wensen en geniet ook vooral van het selectie proces!

https://careers.klm.com/content/Selectieprocedure-KLM-Cityhopper-cabin-attendant/?locale=nl_NL

• Raychel

Hoi J, 

Bedankt voor je berichtje. 

Ben je al geweest bij het eerste selectie ronde? Hoe was dit en het Engelse mondelinge toets? Wat vragen ze allemaal? 

Gr. Raychel

• J.

Raychel

Hoi J, 

Bedankt voor je berichtje. 

Ben je al geweest bij het eerste selectie ronde? Hoe was dit en het Engelse mondelinge toets? Wat vragen ze allemaal? 

Gr. Raychel

Jaa, sta zelf ondertussen al een tijdje op de wachtlijst om te starten. De eerste ronde zat ik daar vol zenuwen maar dat was nergens voor nodig want iedereen is heel gezellig. Het engelse gesprek had ik zelf voor de selectiedag overschat. Het is makkelijker dan t lijkt. Ze vroegen bij mij waar ik vandaan kwam en wat voor leuke activiteiten er allemaal te doen waren. Ook wat voor werk ik nu deed enzo voort. Het is een dood normaal gesprek alleen dan in het engels. Wees vooral jezelf zowel bij de gesprekken als in de wachtkamer en laat alles op je af komen. Heb je al iets te horen gekregen wanneer je selectiedag is?

• Vitani

Wat leuk om te horen J! Heb je enig idee hoe lang je ongeveer zal moeten wachten op een ini? En heb je je huidige werk al geinformeerd of doe je dat pas als je een ini datum hebt? (dat lijkt me zo lastig)

• N_

Hi!

Ik zit ook in de procedure, dinsdag 2e gesprek. Super spannend wel. 

Nog wat tips voor degene die nog moeten gaan solliciteren: 

Je CV en motivatiebrief worden volgens mij gewoon automatisch beoordeeld. Voldoe je aan de basiseisen (leeftijd, opleiding), dan krijg je heel snel het verzoek om een motivatievideo op te nemen. Je hoeft dus echt geen dagen te zwoegen op deze zaken ;)

Compleet geen inspiratie? Gebruik chat GPT. Geef aan dat je een motivatiebrief nodig hebt voor KLC, voeg de vacature bij, vertel wat over jezelf et voila, een schitterende motivatiebrief waar je geen dagen mee bezig bent geweest. 

Dan het opnemen van de video. Deze hoeft niet in een keer goed te zijn. Je kunt deze helemaal op je gemakje maken, je kunt knippen en plakken in programma's als capcut of imovie. Dit hoeft allemaal niet natuurlijk, maar zo kun je wel al die irritante stopwoordjes er uit filteren ;)

Het lastigste vond ik nog: IN DE CAMERA KIJKEN. Dus niet naar jezelf als je jezelf opneemt. Kijk vriendelijk. Geef gewoon antwoord op de vragen die gesteld worden. 

Tot hier zijn zenuwen nog niet echt nodig. 

Dan de uitnodiging voor het eerste gesprek. 

Diploma kwijt? Je kunt deze downloaden op duo, gewoon afdrukken ookal zegt duo dat dat dan niet rechtsgeldig is en vraagt KLC nadrukkelijk om een origineel. Ik heb dit gewoon niet meer. Bij binnenkomst wordt er even kort gekeken of je inderdaad een diploma kunt overleggen. Overigens, mocht er een check komen, dan kunnen ze gewoon zien dat je daadwerkelijk een diploma hebt als ze dat opvragen bij duo :)

Legitimatie niet vergeten. Anders kom je het gebouw niet in. 

15 min van tevoren aanwezig zijn. Staat in de brief ook, maar doe dit echt. Beter zelfs nog iets eerder, je krijgt je Engels mondeling op volgorde van binnenkomst, dus als je niet meer dan een uur wil zitten wachten, kun je beter wat eerder komen. 

Dan Engels mondeling. Dit is echt ontzettend informeel. Twee recruiters stellen zichzelf voor. Ook heel informeel. Het maakt eigenlijk niet heel erg uit waar het over gaat. Je kunt dit gesprek prima zelf een richting op sturen waar je zelf makkelijk over praat. Je hoort direct of je door bent naar de volgende ronde, en op de dag dat ik er was gaven ze je ook nog een waslijst mee van hoe fantastisch je bent.

• N_

Dan mag je plaatsnemen en wachten op het groepsgesprek. Je gaat zitten met 2 of 3 medekandidaten, naast elkaar, tegenover twee recruiters. Dit is wat formeler, maar nog steeds doen ze echt hun best je op je gemak te stellen. Je mag nu je pitch doen, allemaal achter elkaar. Bereid deze voor!! Vertel over je ervaring (horeca, sales, dienstverlening, etc), waarom jij de ideale kandidaat bent en waarom klc voor jou de ideale werkgever is. 

Daarna worden er vragen gesteld. Sommige vragen zijn voor iedereen, sommige alleen voor jou. Waarom zouden we jou echt aan moeten nemen, waarom mogen we jou niet laten gaan? Wat is minder leuk aan deze baan? Waar zou je graag heen willen vliegen? (Kijk zeker even of KLC wel op deze bestemming vliegt ;)

Zenuwen worden echt wel begrepen, maar zorg wel dat je goed voorbereid bent. 

Daarna neem je weer plaats en is het wachten op het oordeel. Als je niet door bent, krijg je feedback. Ze vertellen je precies waarom je niet door bent. Dit hoor je NIET in een groep, maar netjes apart. Als je wel door bent, hoor je dat in dezelfde groep met wie je het gesprek had, als er meerdere door zijn dan. Als je in je eentje van de groep door bent, hoor je dit individueel. Je krijgt geen uitleg waarom je door bent. Je wordt gewoon direct ingepland voor het vervolggesprek. 

Lang verhaal, maar ik zocht zelf naar een vrij uitgebreid verslag haha, dus besloot hem zelf maar te delen ;)

Bijna tweede gesprek. Iemand die een uitgebreid verslag kan doen van het tweede gesprek? 

Groetjes!

• N_

Vitani

Wat leuk om te horen J! Heb je enig idee hoe lang je ongeveer zal moeten wachten op een ini? En heb je je huidige werk al geinformeerd of doe je dat pas als je een ini datum hebt? (dat lijkt me zo lastig)

Ze geven nu aan dat je zeker je baan nog niet moet opzeggen, en de verwachting nu is dat het 6-12 maanden duurt voor je opgeroepen wordt. Zeker niet voor februari (als je nu ongeveer je eerste gesprek hebt). Ook zeiden ze dat je 2 maanden vantevoren te horen krijgt dat de INI start, en je dus netjes je huidige werk op de hoogte kunt brengen van je aanstaande vertrek, binnen de opzegtermijn.

• J.

Vitani

Hoi Vitani!

Ik sta sinds eind april op de wachtlijst. En ik moet je zeggen dat het langer duurt dan verwacht. Mijn verwachting is dat ik pas in maart aan de beurt ben, aangezien er mensen zijn die begin maart zijn aangenomen en nu nogsteeds niks gehoord hebben. Ik heb nog niks laten weten aan mijn huidige werk maar dat is meer omdat mijn huidige werkgever heel flexibel is.

• Raychel

Ik heb gisteren mijn video gestuurd, ben beniewd!!!