KLM 2024?!!!

• stess-to-be <3

Maggan
    stess-to-be &lt;3

Dank je Maggan, ik hoop t ook! Ben je zelf ook aan t solliciteren of al aangenomen?  

Ik sta al een half jaar op de wachtlijst voor de ini, goede oefening in geduld ;-)

Oh das al n tijd! Goed te weten dat er zo'n wachtlijst is.. 

• KLM2025stewardess

BV@24

@Tjitske2024 Hoi, hele vreemde/oneerlijke manier van recruiten laten we het daar maar op houden, ik ben helaas afgewezen en voordat iedereen hier gaat gillen ik ben wat ouder en gezien de leeftijd en maar twee maanden (!)  recruitment ervaring van de recruiters heb ik me meer een proefkonijn gevoeld dan een serieuze kandidaat.  Dit omdat ze onmogelijk in staat zijn geweest zich in mij te verplaatsten gezien hun eigen geringe levenservaring. Veel succes voor iedereen en hopelijk krijg jij wel goed nieuws!! Bernadette

Zo jammer… Hebben ze vermeld waarop je bent afgewezen? 

• M

BV@24

@Tjitske2024 Hoi, hele vreemde/oneerlijke manier van recruiten laten we het daar maar op houden, ik ben helaas afgewezen en voordat iedereen hier gaat gillen ik ben wat ouder en gezien de leeftijd en maar twee maanden (!)  recruitment ervaring van de recruiters heb ik me meer een proefkonijn gevoeld dan een serieuze kandidaat.  Dit omdat ze onmogelijk in staat zijn geweest zich in mij te verplaatsten gezien hun eigen geringe levenservaring. Veel succes voor iedereen en hopelijk krijg jij wel goed nieuws!! Bernadette

Hi Bernadette,

Vind dat je jezelf vrij negatief opstelt. Je schetst een naar, en naar mijn mening onwaar, beeld van de selectiedag. Ik heb deze meerdere keren volledig doorlopen en heb deze geen van de keren als negatief of oneerlijk ervaren. Misschien een iets fijner bericht voor degenen die deze nog mee moeten maken!

De minimale leeftijd van een KLM Cabin Attendant sollicitant is 20 jaar, een nevenfunctie zoals recruiter mag je uitvoeren na 1.5 jaar actieve dienst. Nieuwe recruiters worden intern opgeleid en zorgvuldig ingewerkt, een jongere recruiter dan 22 zal je dus niet tegenkomen. En ik vind het persoonlijk nogal kortzichtig om zo iemand die zowel de selectie voor Cabin Attendant als Recruiter succesvol doorlopen heeft, en minimaal 1.5 jaar de wereld over gevlogen heeft, af te doen als een persoon met geringe levenservaring. Enkel en alleen omdat je zelf ‘wat ouder’ bent.

Het cabinekorps is zeer gemêleerd qua leeftijd, zo kan het heel goed zijn dat je als ‘wat ouder’ persoon een jongere Purser tegenkomt. Ook daar moet je dan mee kunnen dealen en samen mee kunnen werken. Dit zonder deze collega's of leidinggevenden meteen af te doen als personen met geringe levenservaring.

Ga misschien eens bij jezelf te rade waarom dit leeftijdsverschil je zo stoorde en of dit dan wel de juiste baan voor jou is. Mijn tip is vooral ook te informeren naar de feedback, in mijn tijd kon dat telefonisch, en daar lekker mee aan de slag te gaan voor een eventuele volgende keer. Ik hoop dat je jezelf in de feedback kan herkennen, als deze nog steeds opgevraagd kan worden, en wens dan jou en alle anderen veel succes bij een heus wel leuke selectiedag!

• Mo64

Zo blijkt maar weer dat iedereen de selectiedag anders ervaart, afhankelijk van wie je daar tegenkomt, je eigen rederentiekader en wat er zich daadwerkelijk afspeelt. Dat betekent natuurlijk niet dat de ene ervaring meer of minder waar is dan de andere ervaring, het is simpelweg een subjectieve beschrijving van een beleving.

Het fijne aan dit forum is dat iedereen hier open en eerlijk zijn/haar ervaringen mag delen en dat we dat juist van elkaar waarderen. Ik was juist blij met alle verhalen, omdat het lezen van al die persoonlijke ervaringen mij van te voren een beeld heeft gegeven van hoe de dag eruit zou kunnen zien (en achteraf bleken de meeste verhalen op dit forum tijdens mijn selectiedag ook herkenbaar te zijn). 

Blijf dus vooral allemaal jullie eigen ervaringen hier delen voor de mensen die na jou komen. De selectiedag zal iedereen gewoon over zich heen moeten laten komen en uiteindelijk voor iedereen weer anders voelen en zijn (net als straks iedere vlucht trouwens ;-) ) Heel veel succes allemaal!

• Tjitske2024

Precies. Ik was Bernadette overigens dankbaar voor haar reactie, want er zijn maar weinig posts op dit forum te vinden over de selectiedag. Mijn verhaal was niet als afschrikwekkend bedoeld,  maar ik hoop dat kandidaten zich realiseren dat het een intensieve dag is en het eindgesprek geen regulier sollicitatiegesprek! Veel succes allemaal en blijf delen wat je meemaakt ;)

• FlyBye

Zijn er al mensen die deze week naar de selectiedag moeten? Ben heel benieuwd naar alle verhalen!

en als je de selectiedag onlangs hebt doorlopen lees ik ook graag je ervaring!

• Mo64

Er is hier op het forum al veel te lezen, maar mijn eigen ervaring tijdens de selectiedag is als volgt:

Het gebouw op Schiphol Noord is goed te bereiken met OV en auto. Er is een gratis P-plaats, waarvoor je je even moet aanmelden bij het huisje, dan doen ze de slagboom voor je open. Daarbij moet je je kunnen identificeren,  maar je hebt natuurlijk sws je paspoort bij je voor de selectiedag.

Realiseer je dat je vanaf het eerste moment ‘bekeken’ wordt, dus zorg ervoor dat je niet teveel met je zenuwen bezig bent en meer je natuurlijke vriendelijkheid, empathie en enthousiasme laat zien. Zorg er ook voor dat je met iedereen contact maakt (vanaf het moment dat je het terrein opkomt). Gewoon, zoals je ook zou doen op het BMC of aan boord van een vlucht. 

We werden eerst allemaal opgevangen in een soort wachtruimte, waar koffie/thee/water klaarstond. Daar moesten we onze originele diploma en paspoort laten controleren en ontmoetten we alle andere kandidaten. Er waren de hele dag 2 CA's aanwezig, die ons geruststelden, vragen beantwoordden en voor een fijne sfeer zorgdroegen. Iedereen was natuurlijk best gespannen, maar het was heel leuk om met alle andere kandidaten een praatje te maken.

De kandidaten zagen er trws heel verschillend uit qua kleding (van strak in het pak tot casual op gympen). Als ik kijk naar wie door ging naar het cgi, leek het niet écht uit te maken wat je droeg, maar zelf zou ik gewoon netjes gekleed gaan (met verzorgde haren, schoenen en make-up, je tattoeages afplakken of verbergen, en piercings eruit).

Na een tijdje wachten, werden we verdeeld in twee groepen, die ieder in een aparte ruimte hun eigen serious game gingen spelen. We kregen eerst uitleg over het spel en de interventies (rollenspellen) en gingen vervolgens de ruimte voor de game binnen. De game is te ingewikkeld om uit te leggen (ik snapte er in 1ste instantie helemaal niets van), maar gaat ook (vooral?) over samenwerken, gezamenlijke oplossingsgerichtheid en persoonlijke uitstraling. Tijdens de game deden we tussendoor de interventies/rollenspellen van levensechte situaties die zich aan boord kunnen voordoen (zoals speciale maaltijden, stoelvoorkeur, etc). Tijdens de game werd iedereen uiteraard gebserveerd door een paar recruiters.

Na de game kwamen we weer samen in de wachtruimte, waar iedereen stoom afblies en ervaringen uitwisselde. De game is nl een enerverende ervaring vol adrenaline (je wil je aan de instructies houden, je wil positief uit de verf komen, je wil goed samenwerken als team, je wil de opdracht goed afronden binnen de tijd). De begeleiders waren ook weer aanwezig om evt vragen te beantwoorden. We hadden even tijd voor wc bezoek, iets te drinken, met elkaar te kletsen en uit te rusten, terwijl de recruiters met elkaar overlegden.

Na enige tijd werden we weer verdeeld in 2 groepen, die naar 2 verschillende ruimtes gingen. Van de 16 deelnemers tijdens mijn selectiedag gingen er 11 naar de ene ruimte en 5 naar de andere ruimte. Wat de ene groep te horen kreeg weet ik niet, ons vijftal kreeg te horen dat we door waren naar het cgi. We moesten vervolgens weer in de wachtruimte om te wachten tot we aan de beurt waren. Tijdens het wachten werden 2 van ons (random?) uitgekozen om een verkorte versie van de capaciteitentesten maken, wat ik persoonlijk heel stressvol vond omdat het alweer 3 maanden geleden was dat ik deze testen had geoefend/gemaakt (zorg er dus voor dat je je inloggegevens bij de hand hebt).

Toen begon het interview met 2 (wat oudere) recruiters, die dit als nevenfunctie deden. Het gesprek duurde ongeveer een uur, waarbij enige vragen ook in het Engels gesteld werden. Ik had het gevoel helemaal doorgezaagd te worden over de mogelijke match tussen de functie als KLM CA, de bijbehorende competenties en mijzelf. We hebben het oa gehad over mijn persoonlijkheid, mijn werkervaring, mijn ambities, mijn ervaring met andere culturen, waar ik tijdens mijn (werkend) leven in gegroeid ben en waar ik me nog in zou willen ontwikkelen. De recruiters waren gedurende het gehele gesprek uitermate vriendelijk én tegelijkertijd óók kritisch (op mijn antwoorden). Ze hadden daarbij voortdurend een zeer neutrale non-verbale uitstraling, waardoor ik na afloop niet echt kon zeggen of het nou een positief gesprek was geweest of niet. 

Afhankelijk van hoeveel kandidaten door zijn naar het cgi, kan het een lange dag zijn. Er is een kantine in het gebouw, maar neem ook gerust zelf wat te eten/drinken mee.

Twee dagen na de selectiedag kreeg ik via de mail de uitslag. Laat maar weten of jullie nog specifieke vragen hebben.

• Bart

Maggan

Er is hier op het forum al veel te lezen, maar mijn eigen ervaring tijdens de selectiedag is als volgt: Het gebouw op Schiphol Noord is goed te bereiken met OV en auto. Er is een gratis P-plaats, waarvoor je je even moet aanmelden bij het huisje, dan doen ze de slagboom voor je open. Daarbij moet je je kunnen identificeren,  maar je hebt natuurlijk sws je paspoort bij je voor de selectiedag. Realiseer je dat je vanaf het eerste moment ‘bekeken’ wordt, dus zorg ervoor dat je niet teveel met je zenuwen bezig bent en meer je natuurlijke vriendelijkheid, empathie en enthousiasme laat zien. Zorg er ook voor dat je met iedereen contact maakt (vanaf het moment dat je het terrein opkomt). Gewoon, zoals je ook zou doen op het BMC of aan boord van een vlucht.  We werden eerst allemaal opgevangen in een soort wachtruimte, waar koffie/thee/water klaarstond. Daar moesten we onze originele diploma en paspoort laten controleren en ontmoetten we alle andere kandidaten. Er waren de hele dag 2 CA's aanwezig, die ons geruststelden, vragen beantwoordden en voor een fijne sfeer zorgdroegen. Iedereen was natuurlijk best gespannen, maar het was heel leuk om met alle andere kandidaten een praatje te maken. De kandidaten zagen er trws heel verschillend uit qua kleding (van strak in het pak tot casual op gympen). Als ik kijk naar wie door ging naar het cgi, leek het niet écht uit te maken wat je droeg, maar zelf zou ik gewoon netjes gekleed gaan (met verzorgde haren, schoenen en make-up, je tattoeages afplakken of verbergen, en piercings eruit). Na een tijdje wachten, werden we verdeeld in twee groepen, die ieder in een aparte ruimte hun eigen serious game gingen spelen. We kregen eerst uitleg over het spel en de interventies (rollenspellen) en gingen vervolgens de ruimte voor de game binnen. De game is te ingewikkeld om uit te leggen (ik snapte er in 1ste instantie helemaal niets van), maar gaat ook (vooral?) over samenwerken, gezamenlijke oplossingsgerichtheid en persoonlijke uitstraling. Tijdens de game deden we tussendoor de interventies/rollenspellen van levensechte situaties die zich aan boord kunnen voordoen (zoals speciale maaltijden, stoelvoorkeur, etc). Tijdens de game werd iedereen uiteraard gebserveerd door een paar recruiters. Na de game kwamen we weer samen in de wachtruimte, waar iedereen stoom afblies en ervaringen uitwisselde. De game is nl een enerverende ervaring vol adrenaline (je wil je aan de instructies houden, je wil positief uit de verf komen, je wil goed samenwerken als team, je wil de opdracht goed afronden binnen de tijd). De begeleiders waren ook weer aanwezig om evt vragen te beantwoorden. We hadden even tijd voor wc bezoek, iets te drinken, met elkaar te kletsen en uit te rusten, terwijl de recruiters met elkaar overlegden. Na enige tijd werden we weer verdeeld in 2 groepen, die naar 2 verschillende ruimtes gingen. Van de 16 deelnemers tijdens mijn selectiedag gingen er 11 naar de ene ruimte en 5 naar de andere ruimte. Wat de ene groep te horen kreeg weet ik niet, ons vijftal kreeg te horen dat we door waren naar het cgi. We moesten vervolgens weer in de wachtruimte om te wachten tot we aan de beurt waren. Tijdens het wachten werden 2 van ons (random?) uitgekozen om een verkorte versie van de capaciteitentesten maken, wat ik persoonlijk heel stressvol vond omdat het alweer 3 maanden geleden was dat ik deze testen had geoefend/gemaakt (zorg er dus voor dat je je inloggegevens bij de hand hebt). Toen begon het interview met 2 (wat oudere) recruiters, die dit als nevenfunctie deden. Het gesprek duurde ongeveer een uur, waarbij enige vragen ook in het Engels gesteld werden. Ik had het gevoel helemaal doorgezaagd te worden over de mogelijke match tussen de functie als KLM CA, de bijbehorende competenties en mijzelf. We hebben het oa gehad over mijn persoonlijkheid, mijn werkervaring, mijn ambities, mijn ervaring met andere culturen, waar ik tijdens mijn (werkend) leven in gegroeid ben en waar ik me nog in zou willen ontwikkelen. De recruiters waren gedurende het gehele gesprek uitermate vriendelijk én tegelijkertijd óók kritisch (op mijn antwoorden). Ze hadden daarbij voortdurend een zeer neutrale non-verbale uitstraling, waardoor ik na afloop niet echt kon zeggen of het nou een positief gesprek was geweest of niet.  Afhankelijk van hoeveel kandidaten door zijn naar het cgi, kan het een lange dag zijn. Er is een kantine in het gebouw, maar neem ook gerust zelf wat te eten/drinken mee. Twee dagen na de selectiedag kreeg ik via de mail de uitslag. Laat maar weten of jullie nog specifieke vragen hebben.

Hi, heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Helpt heel erg voor de mensen zoals ik die nog naar de selectiedag gaan. Éen vraag: had je het idee dat ze vragen stellen obv het feedback dossier van de persoonlijkheids- en drijfverentest? Hoor het graag x

• Mo64

Bart
    Maggan

Er is hier op het forum al veel te lezen, maar mijn eigen ervaring tijdens de selectiedag is als volgt: Het gebouw op Schiphol Noord is goed te bereiken met OV en auto. Er is een gratis P-plaats, waarvoor je je even moet aanmelden bij het huisje, dan doen ze de slagboom voor je open. Daarbij moet je je kunnen identificeren,  maar je hebt natuurlijk sws je paspoort bij je voor de selectiedag. Realiseer je dat je vanaf het eerste moment ‘bekeken’ wordt, dus zorg ervoor dat je niet teveel met je zenuwen bezig bent en meer je natuurlijke vriendelijkheid, empathie en enthousiasme laat zien. Zorg er ook voor dat je met iedereen contact maakt (vanaf het moment dat je het terrein opkomt). Gewoon, zoals je ook zou doen op het BMC of aan boord van een vlucht.  We werden eerst allemaal opgevangen in een soort wachtruimte, waar koffie/thee/water klaarstond. Daar moesten we onze originele diploma en paspoort laten controleren en ontmoetten we alle andere kandidaten. Er waren de hele dag 2 CA's aanwezig, die ons geruststelden, vragen beantwoordden en voor een fijne sfeer zorgdroegen. Iedereen was natuurlijk best gespannen, maar het was heel leuk om met alle andere kandidaten een praatje te maken. De kandidaten zagen er trws heel verschillend uit qua kleding (van strak in het pak tot casual op gympen). Als ik kijk naar wie door ging naar het cgi, leek het niet écht uit te maken wat je droeg, maar zelf zou ik gewoon netjes gekleed gaan (met verzorgde haren, schoenen en make-up, je tattoeages afplakken of verbergen, en piercings eruit). Na een tijdje wachten, werden we verdeeld in twee groepen, die ieder in een aparte ruimte hun eigen serious game gingen spelen. We kregen eerst uitleg over het spel en de interventies (rollenspellen) en gingen vervolgens de ruimte voor de game binnen. De game is te ingewikkeld om uit te leggen (ik snapte er in 1ste instantie helemaal niets van), maar gaat ook (vooral?) over samenwerken, gezamenlijke oplossingsgerichtheid en persoonlijke uitstraling. Tijdens de game deden we tussendoor de interventies/rollenspellen van levensechte situaties die zich aan boord kunnen voordoen (zoals speciale maaltijden, stoelvoorkeur, etc). Tijdens de game werd iedereen uiteraard gebserveerd door een paar recruiters. Na de game kwamen we weer samen in de wachtruimte, waar iedereen stoom afblies en ervaringen uitwisselde. De game is nl een enerverende ervaring vol adrenaline (je wil je aan de instructies houden, je wil positief uit de verf komen, je wil goed samenwerken als team, je wil de opdracht goed afronden binnen de tijd). De begeleiders waren ook weer aanwezig om evt vragen te beantwoorden. We hadden even tijd voor wc bezoek, iets te drinken, met elkaar te kletsen en uit te rusten, terwijl de recruiters met elkaar overlegden. Na enige tijd werden we weer verdeeld in 2 groepen, die naar 2 verschillende ruimtes gingen. Van de 16 deelnemers tijdens mijn selectiedag gingen er 11 naar de ene ruimte en 5 naar de andere ruimte. Wat de ene groep te horen kreeg weet ik niet, ons vijftal kreeg te horen dat we door waren naar het cgi. We moesten vervolgens weer in de wachtruimte om te wachten tot we aan de beurt waren. Tijdens het wachten werden 2 van ons (random?) uitgekozen om een verkorte versie van de capaciteitentesten maken, wat ik persoonlijk heel stressvol vond omdat het alweer 3 maanden geleden was dat ik deze testen had geoefend/gemaakt (zorg er dus voor dat je je inloggegevens bij de hand hebt). Toen begon het interview met 2 (wat oudere) recruiters, die dit als nevenfunctie deden. Het gesprek duurde ongeveer een uur, waarbij enige vragen ook in het Engels gesteld werden. Ik had het gevoel helemaal doorgezaagd te worden over de mogelijke match tussen de functie als KLM CA, de bijbehorende competenties en mijzelf. We hebben het oa gehad over mijn persoonlijkheid, mijn werkervaring, mijn ambities, mijn ervaring met andere culturen, waar ik tijdens mijn (werkend) leven in gegroeid ben en waar ik me nog in zou willen ontwikkelen. De recruiters waren gedurende het gehele gesprek uitermate vriendelijk én tegelijkertijd óók kritisch (op mijn antwoorden). Ze hadden daarbij voortdurend een zeer neutrale non-verbale uitstraling, waardoor ik na afloop niet echt kon zeggen of het nou een positief gesprek was geweest of niet.  Afhankelijk van hoeveel kandidaten door zijn naar het cgi, kan het een lange dag zijn. Er is een kantine in het gebouw, maar neem ook gerust zelf wat te eten/drinken mee. Twee dagen na de selectiedag kreeg ik via de mail de uitslag. Laat maar weten of jullie nog specifieke vragen hebben.

Hi, heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Helpt heel erg voor de mensen zoals ik die nog naar de selectiedag gaan. Éen vraag: had je het idee dat ze vragen stellen obv het feedback dossier van de persoonlijkheids- en drijfverentest? Hoor het graag x

Dat vind ik lastig om te zeggen. Ik had uiteraard mijn starr-voorbeelden voorbereid nav alle competenties (zowel positieve voorbeelden, als ontwikkelkansen) en daar werd zéker wel concreet naar gevraagd, maar of de vragen van de recruiters nou specifiek voortkwamen uit mijn antwoorden op de persoonlijkheids- en drijfverenvragenlijst weet ik domweg niet.

De recruiters waren iig heel goed voorbereid, hadden mijn ‘dossier’ voor zich en gaven mij het gevoel precies te weten waar ze van mij antwoord en/of verduidelijking op wilden hebben. Het voelde voor mij als een heel doelgericht gesprek. Hoop dat dit een beetje antwoord is op je vraag.

• WillyS

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, Maggan!!!

Ik heb net bericht gehad dat ik 25 februari op de selectiedag mag komen!! Jippie!!! En dat op mijn 52e…. ☺️

Was precies op de 10e dag. Ik had echt geen goed gevoel over mijn videopitch, maar heb het dus gelukkig wel goed genoeg gedaan! 

Zijn er misschien meer mensen die vandaag wat gehoord hebben en ook 25 februari selectiedag hebben?