KLM 2024?!!!

• Mascha86

Ik ben nog in afwachting van de beoordeling van de videopitch, maar vroeg me af of iemand enig idee heeft van de doorgroeimogelijkheden als CA. Welke mogelijkheden zijn er en na hoeveel jaar kun je dat doen? Ook ben ik benieuwd naar het salaris. Klopt het dat bruto ongeveer netto is? Oh en ook benieuwd naar het rooster. Heeft er iemand wellicht een voorbeeldrooster bij fulltime vliegen? 

Post was bewerkt op 4 december 2024 21:01 door Citroen

• Mo64

WillyS
    Maggan
    Palmboompjes

Heeft iemand enig idee dat wanneer je door bent na de selectiedag wanneer je de medische keuring etc zal moeten doorlopen? Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik ben aangenomen en ben dus mega blij!!!!

Gefeliciteerd! En welkom op de wachtlijst ;-) Meestal word je voor de medische keuring uitgenodigd op het moment dat je op een ini bent ingedeeld. Je ini-datum hoor je 3 maanden vóór de start van de ini (zodat je de tijd hebt voor alle onderzoeken, keuringen, visa aanvragen, vaccinaties etc). Op dit moment is echter een aantal mensen uit juni al voor de medische keuring uitgenodigd, terwijl ze nog géén concrete ini datum hebben. De wachtlijst voor de ini bedraagt op dit moment trouwens 6-12 maanden. Er staan ook nog een heleboel mensen die in maart hebben gesolliciteerd op deze wachtlijst.

Wat ik niet zo goed snap, Maggan, en misschien kan jij dat uitleggen, is dat er dus nog (een heleboel) mensen op de wachtlijst staan en dat er dan nu weer volop mensen aangenomen worden. Hoezo doen ze dat dan? En ik had volgens mij ook gelezen dat ze niet stoppen als ze aan een bepaald aantal zitten toch? Want ik heb mijn selectiedag pas eind februari en dan zijn er intussen natuurlijk alweer heel veel mensen aangenomen. Misschien maak ik dan geen kans meer omdat ze genoeg mensen hebben???    Weet jij hoe toevallig hoe dat werkt?

Ik heb vandaag een info sessie van VNC gevolgd en zij gaven aan dat KLM honderden CA'S nodig heeft ivm uitbreiding vloot, uitbreiding vluchten en vergrijzing binnen het corps. Vandaar dat de vacature weer is opengesteld in november.

Zolang de vacature openstaat, maak je kans. Alle mensen die solliciteren, gaan door de selectieprocedure heen. Mocht er nog geen directe plek zijn in een ini, kom je gewoon op de wachtlijst (die op dit moment 6-12 duurt).

• Mo64

Citroen

Ik ben nog in afwachting van de beoordeling van de videopitch, maar vroeg me af of iemand enig idee heeft van de doorgroeimogelijkheden als CA. Welke mogelijkheden zijn er en na hoeveel jaar kun je dat doen? Ook ben ik benieuwd naar het salaris. Klopt het dat bruto ongeveer netto is? Oh en ook benieuwd naar het rooster. Heeft er iemand wellicht een voorbeeldrooster bij fulltime vliegen? 

Als CA heb je de volgende doorgroeimogelijkheden: je start als eenbander (CA Economy) en na 1,5 jaar kun je opgaan voor Puser (Europa) of een nevenfunctie. Beiden leveren een salarisverhoging op. Na ongeveer 16 jaar als eenbander, kun je tweebander worden (business class CA), dat levert geen salarisverhoging op. De laatste stap is senior purser (ICA), wat ook weer salarisverhoging oplevert. Alle salarisschalen zijn trws op Internet te vinden.

Bruto is niet persé hetzelfde als netto. Er worden uiteraard de wettelijke inhoudingen gedaan (pensioen, ww, etc) en daarnaast heb je recht op winstuitkering, reiskostenvergoeding en vakantiegeld. Verder krijg je daggeld wat bedoeld is om van te eten/drinken op je stop. Je kunt van dit daggeld natuurlijk ook activiteiten ondernemen of shoppen ;-) Mocht je tijdens je stop helemaal niks nuttigen, houd je uiteraard wel wat over, maar dat lijkt me niet gezond.

Op Tiktok zijn heel wat Roster Reveals van KLM social media influencers te zien, die een beeld geven van mogelijke roosters (van verschillende %). Per maand maak je als fulltimer ongeveer 70-90 vlieguren. De werkrusttijdenregeling is extreem ingewikkeld. Het hangt van zoveel factoren af: waar vlieg je heen, hoe lang duurt de vlucht, hoeveel tijdsverschil is er, hoeveel % vlieg je? Vliegen naar het westen levert bv minder dagen vrij op dan vliegen naar het oosten. Daarnaast heb je Europa-bipjes en kun je een paar keer per jaar 2x5 dagen reserve staan. Tenslotte kun je met het verzoekensysteem enige invloed uitoefenen op je rooster. Je kunt via het VNC cursussen volgen over het rooster/verzoekensysteem en tijdens je ini krijg je ook uitleg.

• FlyBye

Je kunt chatgpt voorbeeldroosters laten maken, heel interessant! Ik zal er in de volgende Posts een paar proberen te plakken

• FlyBye

Het fulltime vliegschema van een KLM-stewardess (of steward) is variabel en hangt sterk af van de planning, de bestemming(en), en het type vlucht (korte of lange afstand). Over het algemeen ziet een schema er als volgt uit:

1. Flexibele werkweken

• Een fulltime dienstverband is doorgaans gebaseerd op een maximaal aantal uren (bijvoorbeeld 30-40 uur per week), maar dit wordt vertaald naar vliegdagen en rustdagen.

• Stewardessen werken in een roulatieplanning zonder vaste werkdagen.

2. Variatie in vluchten

• Kortere vluchten (Europa):

• Meerdere retourvluchten op een dag, bijvoorbeeld een ochtendvlucht van Amsterdam naar Parijs en terug, gevolgd door een middagvlucht naar een andere Europese bestemming.

• Soms zijn er “stops” waarbij een crew overnacht in een stad als de volgende vlucht vroeg is.

• Langeafstandsvluchten (intercontinentaal):

• Een heen- en terugvlucht kan meerdere dagen duren door de vereiste rustperiodes.

• Bijvoorbeeld: een vlucht naar New York met een verblijf van 24-48 uur voordat de crew terugvliegt.

3. Werk-/rustverhoudingen

• KLM volgt strikte regels omtrent rusttijden.

• Na een intercontinentale vlucht is er vaak een langere rustperiode (soms 2-3 dagen).

• Na korte vluchten is er een kortere rustperiode van 12-24 uur.

4. Gemiddelde werkmaand

• Een stewardess werkt gemiddeld 10-12 dagen per maand actief in de lucht (afhankelijk van de vluchtduur).

• Overige dagen zijn rustdagen, standby-diensten (oproepbaar), of trainings-/cursusdagen.

5. Standby-diensten

• Stewardessen hebben regelmatig standby-diensten, waarbij ze binnen korte tijd op Schiphol moeten kunnen zijn voor het invullen van last-minute roosters.

6. Voorbeeldschema:

Week 1:

• Maandag: Europa retourvlucht (bijv. Amsterdam-Madrid-Amsterdam).

• Dinsdag: Rustdag.

• Woensdag: Intercontinentale vlucht naar Singapore.

• Donderdag: Verblijf in Singapore (rust).

• Vrijdag: Terugvlucht naar Amsterdam.

• Zaterdag: Rustdag.

• Zondag: Standby-dienst.

Week 2:

• Maandag: Europa retourvlucht (bijv. Amsterdam-Berlijn-Amsterdam).

• Dinsdag: Training op Schiphol.

• Woensdag: Vrij.

• Donderdag t/m zondag: Intercontinentale vlucht (bijv. Amsterdam-Curaçao met verblijf van 2 dagen).

Kenmerken van het werk:

• Onregelmatige werktijden: Vluchten kunnen op elk moment van de dag plaatsvinden, inclusief nachtdiensten.

• Reizen en overnachten: Er zijn regelmatig overnachtingen in het buitenland, afhankelijk van de vluchten.

• Drukke periodes: De zomermaanden en feestdagen kunnen extra druk zijn.

Elk schema is uniek en wordt gebaseerd op senioriteit en persoonlijke voorkeuren, voor zover mogelijk binnen de operationele planning.

• FlyBye

Hier zijn nog enkele voorbeelden van mogelijke vluchtschema’s voor een fulltime KLM-stewardess, inclusief korte en lange afstand, om een beter beeld te geven van de variatie:

Voorbeeld 1: Gemengde week (Europa en intercontinentaal)

Maandag

• Ochtendvlucht: Amsterdam - Londen (1 uur)

• Middagvlucht: Londen - Amsterdam

• Avond: Vrij / Rust

Dinsdag

• Intercontinentale vlucht: Amsterdam - Bangkok (11 uur)

• Overnachting in Bangkok

Woensdag

• Vrije dag in Bangkok

Donderdag

• Terugvlucht: Bangkok - Amsterdam

Vrijdag

• Vrij / Rustdag

Zaterdag

• Standby-dienst (oproepbaar, maar geen vlucht ingezet)

Zondag

• Europa retourvluchten: Amsterdam - Parijs - Amsterdam en Amsterdam - Rome - Amsterdam

Voorbeeld 2: Alleen intercontinentale vluchten

Week 1

• Maandag: Amsterdam - New York (8 uur). Overnachting in New York.

• Dinsdag: Vrije dag in New York.

• Woensdag: Terugvlucht New York - Amsterdam.

• Donderdag: Rustdag.

• Vrijdag: Amsterdam - Dubai (6 uur). Overnachting in Dubai.

• Zaterdag: Vrije dag in Dubai.

• Zondag: Terugvlucht Dubai - Amsterdam.

Week 2

• Maandag: Rustdag.

• Dinsdag: Amsterdam - Nairobi (8 uur). Overnachting in Nairobi.

• Woensdag: Terugvlucht Nairobi - Amsterdam.

• Donderdag: Standby-dienst.

• Vrijdag t/m zondag: Vrij of ingepland voor training.

Voorbeeld 3: Kortere vluchten binnen Europa

Dit schema is gebruikelijk voor cabin crew die meer voorkeur heeft voor korte routes en weinig nachten in het buitenland.

Maandag

• Ochtend: Amsterdam - Frankfurt - Amsterdam

• Middag: Amsterdam - Parijs - Amsterdam

• Avond: Vrij

Dinsdag

• Ochtend: Amsterdam - Kopenhagen

• Overnachting in Kopenhagen

Woensdag

• Ochtend: Kopenhagen - Amsterdam

• Middag: Vrij

Donderdag

• Ochtend: Amsterdam - Zürich - Amsterdam

• Middag: Amsterdam - Dublin - Amsterdam

Vrijdag

• Standby-dienst

Zaterdag en Zondag

• Vrij

Voorbeeld 4: Intensieve week met meerdere continenten

Maandag

• Amsterdam - Tokyo (11 uur). Overnachting in Tokyo.

Dinsdag

• Vrij in Tokyo.

Woensdag

• Tokyo - Amsterdam.

Donderdag

• Rustdag.

Vrijdag

• Amsterdam - Barcelona - Amsterdam

• Amsterdam - Londen - Amsterdam

Zaterdag

• Amsterdam - São Paulo (11 uur). Overnachting in São Paulo.

Zondag

• Vrij in São Paulo.

Belangrijke punten

• Rusttijden: Intercontinentale vluchten hebben langere rusttijden, afhankelijk van de vluchtduur en tijdzones.

• Standby-diensten: Standby-dagen zijn een essentieel onderdeel van het schema, maar als de stewardess niet wordt opgeroepen, blijft die dag vrij.

• Variatie: Er is veel afwisseling in schema’s, afhankelijk van voorkeuren, ervaring en het seizoen.

• Weekenddiensten: Omdat luchtvaart 24/7 doorgaat, zijn diensten in het weekend en op feestdagen gebruikelijk.

Wil je een specifiek type schema (bijvoorbeeld volledig korte afstanden of juist meer focus op rustdagen)?

• Mo64

Interessant. Waar komen deze roosters eigenlijk vandaan, want ik heb niet de indruk dat dit KLM roosters zijn:

- Ik heb nog nooit gehoord van 1 losse dag reserve staan bij de KLM. Ze werken volgens mij meestal met 2x5 dagen reserve staan.

- Europa bipjes zien er meestal anders uit: je kunt 2 a 3 losse vluchten op een dag doen en dus vervolgens op een buitenstation of thuis slapen. Vaak is een Europa bip een aantal dagen achter elkaar en leveren vervolgens meestal 2 dagen rust op.

- Nachtvluchten (vaak retourvluchten) vertrekken op dag 1 op het buitenstation en landen op dag 2 op SPL. Die landingsdag kan nooit je enige rustdag zijn. Je hebt altijd recht op meerdere dagen rust (afhankelijk van de eerder genoemde criteria).

• juultje

ik zit op mijn 9e werkdag en heb zoveel stress…

• Tjitske2024

KLM2025stewardess
    KLM2025stewardess
    Tjitske2024

Ook ik kreeg vandaag positief bericht! Ben zo blij. Ik heb op de zesde werkdag na de selectiedag per mail antwoord gekregen - dat zijn dus de tijdslijnen ongeveer. Iedereen veel succes gewenst!

Hoi Tjiske, zou ik je misschien persoonlijk mogen/kunnen benaderen? Ik heb mijn eindgesprek eergisteren gehad en wil graag met iemand sparren.  Ik hoor het graag   

en onwijs gefeliciteerd!!!! 

Hi, zeker hoor. Ik geloof dat er geen andere manier is dan hier je insta delen….heb op eerdere pagina's gezien dat mensen dat deden. Het wachten is zenuwslopend hè! Ik benader je dan via je insta en dan kletsen we even. Ik had daar ook behoefte aan na afloop!

• Amsie

FlyBye

Hier zijn nog enkele voorbeelden van mogelijke vluchtschema’s voor een fulltime KLM-stewardess, inclusief korte en lange afstand, om een beter beeld te geven van de variatie:   Voorbeeld 1: Gemengde week (Europa en intercontinentaal)   Maandag • Ochtendvlucht: Amsterdam - Londen (1 uur) • Middagvlucht: Londen - Amsterdam • Avond: Vrij / Rust   Dinsdag • Intercontinentale vlucht: Amsterdam - Bangkok (11 uur) • Overnachting in Bangkok   Woensdag • Vrije dag in Bangkok   Donderdag • Terugvlucht: Bangkok - Amsterdam   Vrijdag • Vrij / Rustdag   Zaterdag • Standby-dienst (oproepbaar, maar geen vlucht ingezet)   Zondag • Europa retourvluchten: Amsterdam - Parijs - Amsterdam en Amsterdam - Rome - Amsterdam   Voorbeeld 2: Alleen intercontinentale vluchten   Week 1 • Maandag: Amsterdam - New York (8 uur). Overnachting in New York. • Dinsdag: Vrije dag in New York. • Woensdag: Terugvlucht New York - Amsterdam. • Donderdag: Rustdag. • Vrijdag: Amsterdam - Dubai (6 uur). Overnachting in Dubai. • Zaterdag: Vrije dag in Dubai. • Zondag: Terugvlucht Dubai - Amsterdam.   Week 2 • Maandag: Rustdag. • Dinsdag: Amsterdam - Nairobi (8 uur). Overnachting in Nairobi. • Woensdag: Terugvlucht Nairobi - Amsterdam. • Donderdag: Standby-dienst. • Vrijdag t/m zondag: Vrij of ingepland voor training.   Voorbeeld 3: Kortere vluchten binnen Europa   Dit schema is gebruikelijk voor cabin crew die meer voorkeur heeft voor korte routes en weinig nachten in het buitenland.   Maandag • Ochtend: Amsterdam - Frankfurt - Amsterdam • Middag: Amsterdam - Parijs - Amsterdam • Avond: Vrij   Dinsdag • Ochtend: Amsterdam - Kopenhagen • Overnachting in Kopenhagen   Woensdag • Ochtend: Kopenhagen - Amsterdam • Middag: Vrij   Donderdag • Ochtend: Amsterdam - Zürich - Amsterdam • Middag: Amsterdam - Dublin - Amsterdam   Vrijdag • Standby-dienst   Zaterdag en Zondag • Vrij   Voorbeeld 4: Intensieve week met meerdere continenten   Maandag • Amsterdam - Tokyo (11 uur). Overnachting in Tokyo.   Dinsdag • Vrij in Tokyo.   Woensdag • Tokyo - Amsterdam.   Donderdag • Rustdag.   Vrijdag • Amsterdam - Barcelona - Amsterdam • Amsterdam - Londen - Amsterdam   Zaterdag • Amsterdam - São Paulo (11 uur). Overnachting in São Paulo.   Zondag • Vrij in São Paulo.   Belangrijke punten   • Rusttijden: Intercontinentale vluchten hebben langere rusttijden, afhankelijk van de vluchtduur en tijdzones. • Standby-diensten: Standby-dagen zijn een essentieel onderdeel van het schema, maar als de stewardess niet wordt opgeroepen, blijft die dag vrij. • Variatie: Er is veel afwisseling in schema’s, afhankelijk van voorkeuren, ervaring en het seizoen. • Weekenddiensten: Omdat luchtvaart 24/7 doorgaat, zijn diensten in het weekend en op feestdagen gebruikelijk.   Wil je een specifiek type schema (bijvoorbeeld volledig korte afstanden of juist meer focus op rustdagen)?

van deze ChatGPT roosters klopt heel weinig hoor. Na een Tokio bijvoorbeeld heb je veel langer vrij dan 1 vrije dag. Ook komen stand-by diensten van 1 dag niet voor in een standaard rooster. Als je een echt rooster wil zien zou ik inderdaad even op TikTok kijken of naar posts op dit forum van vroeger.