KLM 2024?!!!

• WillyS

Nog even ander vraagje. ‘Vroeger’ mocht je als beginnend ca toch in eerste instantie alleen Europa vliegen ennpas later ica? Maar nu mag je toch gelijk al ica vliegen? En in hoeverre mag je een voorkeur aangeven (en wordt die ook gehonoreerd)? Ik zou nl het liefst ica vliegen, maar ik denk dat veel mensen dat willen…. Kan iemand mij hier iets over vertellen?

• Mo64

WillyS

Nog even ander vraagje. ‘Vroeger’ mocht je als beginnend ca toch in eerste instantie alleen Europa vliegen ennpas later ica? Maar nu mag je toch gelijk al ica vliegen? En in hoeverre mag je een voorkeur aangeven (en wordt die ook gehonoreerd)? Ik zou nl het liefst ica vliegen, maar ik denk dat veel mensen dat willen…. Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Je begint na je ini inderdaad met 2 weken Europa en krijgt daarna 1 dag cursus om vervolgens ook ICA te kunnen vliegen. Vervolgens word je zowel op Europa kisten/vluchten, als op ICA kisten/vluchten ingedeeld.

Je kunt wel wat invloed op je rooster uitoefenen via het verzoekensysteem, maar bv niet zeggen dat je alleen ICA of alleen Europa wil vliegen. Daar kan KLM niet aan beginnen met 9500 CA ;-) Ze hebben je gewoonweg op beiden nodig, vandaar ook dat je wordt opgeleid voor beiden en ingeroosterd op beiden.

Aanvragen via het verzoekensysteem zijn trouwens uitsluitend aangegeven wensen en geven geen enkele garantie om gehonoreerd te worden. KLM moet immers de vrijheid hebben om jou in te kunnen roosteren op basis van hun concrete behoefte in de praktijk.

Realiseer je ook dat je niet langer dan een half jaar niet op een bepaalde kist gevlogen mag hebben, anders verlies je je ‘certificaat’ voor die kist en moet je weer een opfriscursus (mét examen) voor die kist doen. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om aan de eisen die de luchtvaart en KLM stelt, te voldoen.

• mimi0808

Hoi allemaal!

Ik wil ook graag mijn ervaring met jullie delen! Ik heb 4 november gesolliciteerd en kreeg diezelfde dag de mail gekregen dat ik de testen mocht maken. 

Voor de testen heb ik geoefend via Hellotest. Ik heb dit een week van te voren geoefend, omdat ik er zeker van was dat ik wilde solliciteren. Ik vond de uitleg in de filmpjes erg prettig. Ook is het fijn dat ze veel oefentoetsen aanboden. Ik heb ook veel andere Youtube filmpjes bekeken om me hier goed op voor te bereiden. Ik vond de KLM testen veel simpeler dan de oefentoetsen via Hellotest. 

Ik heb de testen 5 november gemaakt, net als de videopitch. Ik zat er lekker in en heb toen alles op dezelfde avond ingeleverd. Op 8 november kreeg ik de uitslag dat de videopitch positief was beoordeeld. Je kreeg 3 vragen, waarvan 1 in het Engels geloof ik. Deze vragen heb ik niet echt voorbereid, maar meer mijn hart echt laten spreken. Ik heb mij hiervoor netjes aangekleed en mijn haren opgestoken. 

Op 8 november kreeg ik een datum aangewezen voor de selectiedag. Helaas door werkverplichtingen kon ik op 13 november niet komen. Ik werd anoniem gebeld en heb de datum verzet naar 26 november, dit ging erg gemakkelijk. 

Op 26 november was het dan zo ver. Ik was al om 07.45 aanwezig op de parkeerplaats en ging om 08.00 naar binnen. Vanaf moment 1 wordt je al in de gaten gehouden. Ik probeerde gewoon mezelf te zijn en dit pakte goed uit. Ook was het voor mij niet lastig om de zenuwen opzij te zetten, omdat ik echt wist dat ik dit 100% wil doen! 

De “Serious Game” was best leuk en leerzaam. We werden in 2 groepen verdeeld en mochten eerst rustig de spelinstructie doorlezen. Probeer ook echt vragen te stellen als je het niet snapt. Toen werden we begeleid naar de spelruimte. We hadden 20 minuten de tijd. De recruiters letten er echt op hoe jij samenwerkt, en hoe jij overkomt. Ze maken veel notities, maar probeer daar niet op te letten. Ondertussen het spel deden zich ook interventies (rollenspellen) voor. Dus rollenspellen wat dus echt kan gebeuren aan boord. Hier moet je snel schakelen en kijken ze naar je probleemoplossend vermogen. Blijf rustig, en geef ook aan als je het bijvoorbeeld door de zenuwen niet meer weet. Iemand bij ons kreeg een totale black-out en was door naar het gesprek. Ze gaf dit eerlijk toe, dus dit zegt helemaal niets. Probeer tijdens het spel zelf initiatief te nemen maar ook anderen aan het woord te laten. 

Toen werden we opgedeeld in 2 groepen en ik was weer door! We moesten ongeveer een halfuur wachten op de uitslag, zodat de recruiters konden overleggen. Ongeveer 10.00 kregen we de uitslag en ik was 10.25 al aan de beurt voor het eindgesprek. 

Ik vond het eindgesprek echt enorm fijn. De recruiters waren erg vriendelijk en oprecht en ik kon helemaal mezelf zijn. Ze gingen diep op de vragen in en wilde mij natuurlijk echt goed leren kennen. Ik vond het gesprek helemaal niet lastig, en heb veel voorbeelden gegeven hoe ik in bepaalde situaties handel / heb gehandeld. Dit heeft me echt geholpen. 

Gisteren kreeg ik het verlossende mailtje dat ik ben aangenomen, ik ben enorm blij! Een droom die uitkomt! 

Ik wens jullie allemaal veel succes, en als jullie vragen hebben dan zie ik ze graag tegemoet! :) 

• Namenick

WillyS

Ik weet dat het wel mogelijk is om alleen Europa te vliegen. Als eenbander alleen ica vliegen heb ik nog nooit gehoord, maar ik denk niet dat dit mogelijk is. Tweebanders en senior pursers vliegen wel alleen ica. 

• Mo64

Namenick
    WillyS

Ik weet dat het wel mogelijk is om alleen Europa te vliegen. Als eenbander alleen ica vliegen heb ik nog nooit gehoord, maar ik denk niet dat dit mogelijk is. Tweebanders en senior pursers vliegen wel alleen ica. 

Het klopt dat je als senior purser alleen ica vliegt, maar het kost jaren om dat te worden. Als tweebander (business class ca) vlieg je inderdaad voornamelijk ica en dat kan je ongeveer na 16 jaar worden. Als purser vlieg je trws vooral Europa.

Je moet in mijn ogen dit werk willen doen als je het complete pakket ook leuk vindt. Je bent er in de eerste plaats immers voor de flight safety, moet dus branden kunnen blussen, ehbo toepassen, demo's doen, reanimeren, zuurstof toedienen, kapers in toom houden, evacueren op land en water, overleven na een evacuatie in barre omstandigheden, problemen oplossen, etc etc. Daarnaast ben je er voor de service, dus de horeca in de lucht, waarbij je vooral mensen moet willen verwennen en weer problemen moet kunnen oplossen (agressie, alcohol, seatingproblemen, cateringproblemen, etc). In de laatste plaats zijn er ook de extra zaken, zoals stops en ipb.

Als je nu al weet dat je alleen maar ica wil vliegen, zul je het denk ik de eerste jaren knap lastig hebben, aangezien je overal heen gestuurd kunt worden.

• Myrt

Wat leuk om te lezen! Ik heb mijn videopitch 1 december ingeleverd, dus ik wacht nog op de uitslag. Werd je hiervoor gebeld of kreeg je een mailtje? En hadden ze iets gezegd over een ini-datum of hoelang de wachttijd nu is? Heel fijn dat je zo'n positieve ervaring hebt gehad :)

mimi0808

Hoi allemaal! Ik wil ook graag mijn ervaring met jullie delen! Ik heb 4 november gesolliciteerd en kreeg diezelfde dag de mail gekregen dat ik de testen mocht maken.  Voor de testen heb ik geoefend via Hellotest. Ik heb dit een week van te voren geoefend, omdat ik er zeker van was dat ik wilde solliciteren. Ik vond de uitleg in de filmpjes erg prettig. Ook is het fijn dat ze veel oefentoetsen aanboden. Ik heb ook veel andere Youtube filmpjes bekeken om me hier goed op voor te bereiden. Ik vond de KLM testen veel simpeler dan de oefentoetsen via Hellotest.  Ik heb de testen 5 november gemaakt, net als de videopitch. Ik zat er lekker in en heb toen alles op dezelfde avond ingeleverd. Op 8 november kreeg ik de uitslag dat de videopitch positief was beoordeeld. Je kreeg 3 vragen, waarvan 1 in het Engels geloof ik. Deze vragen heb ik niet echt voorbereid, maar meer mijn hart echt laten spreken. Ik heb mij hiervoor netjes aangekleed en mijn haren opgestoken.  Op 8 november kreeg ik een datum aangewezen voor de selectiedag. Helaas door werkverplichtingen kon ik op 13 november niet komen. Ik werd anoniem gebeld en heb de datum verzet naar 26 november, dit ging erg gemakkelijk.  Op 26 november was het dan zo ver. Ik was al om 07.45 aanwezig op de parkeerplaats en ging om 08.00 naar binnen. Vanaf moment 1 wordt je al in de gaten gehouden. Ik probeerde gewoon mezelf te zijn en dit pakte goed uit. Ook was het voor mij niet lastig om de zenuwen opzij te zetten, omdat ik echt wist dat ik dit 100% wil doen!  De “Serious Game” was best leuk en leerzaam. We werden in 2 groepen verdeeld en mochten eerst rustig de spelinstructie doorlezen. Probeer ook echt vragen te stellen als je het niet snapt. Toen werden we begeleid naar de spelruimte. We hadden 20 minuten de tijd. De recruiters letten er echt op hoe jij samenwerkt, en hoe jij overkomt. Ze maken veel notities, maar probeer daar niet op te letten. Ondertussen het spel deden zich ook interventies (rollenspellen) voor. Dus rollenspellen wat dus echt kan gebeuren aan boord. Hier moet je snel schakelen en kijken ze naar je probleemoplossend vermogen. Blijf rustig, en geef ook aan als je het bijvoorbeeld door de zenuwen niet meer weet. Iemand bij ons kreeg een totale black-out en was door naar het gesprek. Ze gaf dit eerlijk toe, dus dit zegt helemaal niets. Probeer tijdens het spel zelf initiatief te nemen maar ook anderen aan het woord te laten.  Toen werden we opgedeeld in 2 groepen en ik was weer door! We moesten ongeveer een halfuur wachten op de uitslag, zodat de recruiters konden overleggen. Ongeveer 10.00 kregen we de uitslag en ik was 10.25 al aan de beurt voor het eindgesprek.  Ik vond het eindgesprek echt enorm fijn. De recruiters waren erg vriendelijk en oprecht en ik kon helemaal mezelf zijn. Ze gingen diep op de vragen in en wilde mij natuurlijk echt goed leren kennen. Ik vond het gesprek helemaal niet lastig, en heb veel voorbeelden gegeven hoe ik in bepaalde situaties handel / heb gehandeld. Dit heeft me echt geholpen.  Gisteren kreeg ik het verlossende mailtje dat ik ben aangenomen, ik ben enorm blij! Een droom die uitkomt!  Ik wens jullie allemaal veel succes, en als jullie vragen hebben dan zie ik ze graag tegemoet! :) 

• WillyS

Maggan
    WillyS

Je begint na je ini inderdaad met 2 weken Europa en krijgt daarna 1 dag cursus om vervolgens ook ICA te kunnen vliegen. Vervolgens word je zowel op Europa kisten/vluchten, als op ICA kisten/vluchten ingedeeld. Je kunt wel wat invloed op je rooster uitoefenen via het verzoekensysteem, maar bv niet zeggen dat je alleen ICA of alleen Europa wil vliegen. Daar kan KLM niet aan beginnen met 9500 CA ;-) Ze hebben je gewoonweg op beiden nodig, vandaar ook dat je wordt opgeleid voor beiden en ingeroosterd op beiden. Aanvragen via het verzoekensysteem zijn trouwens uitsluitend aangegeven wensen en geven geen enkele garantie om gehonoreerd te worden. KLM moet immers de vrijheid hebben om jou in te kunnen roosteren op basis van hun concrete behoefte in de praktijk. Realiseer je ook dat je niet langer dan een half jaar niet op een bepaalde kist gevlogen mag hebben, anders verlies je je ‘certificaat’ voor die kist en moet je weer een opfriscursus (mét examen) voor die kist doen. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om aan de eisen die de luchtvaart en KLM stelt, te voldoen.

Dnak je wel. ❤️

• WillyS

mimi0808

Hoi allemaal! Ik wil ook graag mijn ervaring met jullie delen! Ik heb 4 november gesolliciteerd en kreeg diezelfde dag de mail gekregen dat ik de testen mocht maken.  Voor de testen heb ik geoefend via Hellotest. Ik heb dit een week van te voren geoefend, omdat ik er zeker van was dat ik wilde solliciteren. Ik vond de uitleg in de filmpjes erg prettig. Ook is het fijn dat ze veel oefentoetsen aanboden. Ik heb ook veel andere Youtube filmpjes bekeken om me hier goed op voor te bereiden. Ik vond de KLM testen veel simpeler dan de oefentoetsen via Hellotest.  Ik heb de testen 5 november gemaakt, net als de videopitch. Ik zat er lekker in en heb toen alles op dezelfde avond ingeleverd. Op 8 november kreeg ik de uitslag dat de videopitch positief was beoordeeld. Je kreeg 3 vragen, waarvan 1 in het Engels geloof ik. Deze vragen heb ik niet echt voorbereid, maar meer mijn hart echt laten spreken. Ik heb mij hiervoor netjes aangekleed en mijn haren opgestoken.  Op 8 november kreeg ik een datum aangewezen voor de selectiedag. Helaas door werkverplichtingen kon ik op 13 november niet komen. Ik werd anoniem gebeld en heb de datum verzet naar 26 november, dit ging erg gemakkelijk.  Op 26 november was het dan zo ver. Ik was al om 07.45 aanwezig op de parkeerplaats en ging om 08.00 naar binnen. Vanaf moment 1 wordt je al in de gaten gehouden. Ik probeerde gewoon mezelf te zijn en dit pakte goed uit. Ook was het voor mij niet lastig om de zenuwen opzij te zetten, omdat ik echt wist dat ik dit 100% wil doen!  De “Serious Game” was best leuk en leerzaam. We werden in 2 groepen verdeeld en mochten eerst rustig de spelinstructie doorlezen. Probeer ook echt vragen te stellen als je het niet snapt. Toen werden we begeleid naar de spelruimte. We hadden 20 minuten de tijd. De recruiters letten er echt op hoe jij samenwerkt, en hoe jij overkomt. Ze maken veel notities, maar probeer daar niet op te letten. Ondertussen het spel deden zich ook interventies (rollenspellen) voor. Dus rollenspellen wat dus echt kan gebeuren aan boord. Hier moet je snel schakelen en kijken ze naar je probleemoplossend vermogen. Blijf rustig, en geef ook aan als je het bijvoorbeeld door de zenuwen niet meer weet. Iemand bij ons kreeg een totale black-out en was door naar het gesprek. Ze gaf dit eerlijk toe, dus dit zegt helemaal niets. Probeer tijdens het spel zelf initiatief te nemen maar ook anderen aan het woord te laten.  Toen werden we opgedeeld in 2 groepen en ik was weer door! We moesten ongeveer een halfuur wachten op de uitslag, zodat de recruiters konden overleggen. Ongeveer 10.00 kregen we de uitslag en ik was 10.25 al aan de beurt voor het eindgesprek.  Ik vond het eindgesprek echt enorm fijn. De recruiters waren erg vriendelijk en oprecht en ik kon helemaal mezelf zijn. Ze gingen diep op de vragen in en wilde mij natuurlijk echt goed leren kennen. Ik vond het gesprek helemaal niet lastig, en heb veel voorbeelden gegeven hoe ik in bepaalde situaties handel / heb gehandeld. Dit heeft me echt geholpen.  Gisteren kreeg ik het verlossende mailtje dat ik ben aangenomen, ik ben enorm blij! Een droom die uitkomt!  Ik wens jullie allemaal veel succes, en als jullie vragen hebben dan zie ik ze graag tegemoet! :) 

Gefeliciteerd!!! En dank je wel voor het delen van je verhaal!

• mimi0808

Myrt

Wat leuk om te lezen! Ik heb mijn videopitch 1 december ingeleverd, dus ik wacht nog op de uitslag. Werd je hiervoor gebeld of kreeg je een mailtje? En hadden ze iets gezegd over een ini-datum of hoelang de wachttijd nu is? Heel fijn dat je zo'n positieve ervaring hebt gehad :)  

mimi0808

Was echt een super leuke dag! Ik kreeg een mailtje dat mijn videopitch positief beoordeeld was. Toen kreeg ik ook gelijk een uitnodiging voor de selectiedag. 

Ze hebben aan mij verteld dat als ik word aangenomen, pas eind 2025 aan de ini kan beginnen. Duurt nog wel even, maar echt het wachten waard! :)

• WillyS

Maggan
    Namenick
    WillyS

Het klopt dat je als senior purser alleen ica vliegt, maar het kost jaren om dat te worden. Als tweebander (business class ca) vlieg je inderdaad voornamelijk ica en dat kan je ongeveer na 16 jaar worden. Als purser vlieg je trws vooral Europa. Je moet in mijn ogen dit werk willen doen als je het complete pakket ook leuk vindt. Je bent er in de eerste plaats immers voor de flight safety, moet dus branden kunnen blussen, ehbo toepassen, demo's doen, reanimeren, zuurstof toedienen, kapers in toom houden, evacueren op land en water, overleven na een evacuatie in barre omstandigheden, problemen oplossen, etc etc. Daarnaast ben je er voor de service, dus de horeca in de lucht, waarbij je vooral mensen moet willen verwennen en weer problemen moet kunnen oplossen (agressie, alcohol, seatingproblemen, cateringproblemen, etc). In de laatste plaats zijn er ook de extra zaken, zoals stops en ipb. Als je nu al weet dat je alleen maar ica wil vliegen, zul je het denk ik de eerste jaren knap lastig hebben, aangezien je overal heen gestuurd kunt worden.

Dank je voor je toelichting, Maggan. En het is niet zo dat ik alleen maar ica wil vliegen hoor. Maar juist het contact met de passagiers lijkt me fijn op de wat langere vluchten. En alleen ica vliegen ga ik sowieso niet redden want ik ben al 52.   Maar eerst maar eens aangenomen zien te worden.