Hoi allemaal!
Ik wil ook graag mijn ervaring met jullie delen! Ik heb 4 november gesolliciteerd en kreeg diezelfde dag de mail gekregen dat ik de testen mocht maken.
Voor de testen heb ik geoefend via Hellotest. Ik heb dit een week van te voren geoefend, omdat ik er zeker van was dat ik wilde solliciteren. Ik vond de uitleg in de filmpjes erg prettig. Ook is het fijn dat ze veel oefentoetsen aanboden. Ik heb ook veel andere Youtube filmpjes bekeken om me hier goed op voor te bereiden. Ik vond de KLM testen veel simpeler dan de oefentoetsen via Hellotest.
Ik heb de testen 5 november gemaakt, net als de videopitch. Ik zat er lekker in en heb toen alles op dezelfde avond ingeleverd. Op 8 november kreeg ik de uitslag dat de videopitch positief was beoordeeld. Je kreeg 3 vragen, waarvan 1 in het Engels geloof ik. Deze vragen heb ik niet echt voorbereid, maar meer mijn hart echt laten spreken. Ik heb mij hiervoor netjes aangekleed en mijn haren opgestoken.
Op 8 november kreeg ik een datum aangewezen voor de selectiedag. Helaas door werkverplichtingen kon ik op 13 november niet komen. Ik werd anoniem gebeld en heb de datum verzet naar 26 november, dit ging erg gemakkelijk.
Op 26 november was het dan zo ver. Ik was al om 07.45 aanwezig op de parkeerplaats en ging om 08.00 naar binnen. Vanaf moment 1 wordt je al in de gaten gehouden. Ik probeerde gewoon mezelf te zijn en dit pakte goed uit. Ook was het voor mij niet lastig om de zenuwen opzij te zetten, omdat ik echt wist dat ik dit 100% wil doen!
De “Serious Game” was best leuk en leerzaam. We werden in 2 groepen verdeeld en mochten eerst rustig de spelinstructie doorlezen. Probeer ook echt vragen te stellen als je het niet snapt. Toen werden we begeleid naar de spelruimte. We hadden 20 minuten de tijd. De recruiters letten er echt op hoe jij samenwerkt, en hoe jij overkomt. Ze maken veel notities, maar probeer daar niet op te letten. Ondertussen het spel deden zich ook interventies (rollenspellen) voor. Dus rollenspellen wat dus echt kan gebeuren aan boord. Hier moet je snel schakelen en kijken ze naar je probleemoplossend vermogen. Blijf rustig, en geef ook aan als je het bijvoorbeeld door de zenuwen niet meer weet. Iemand bij ons kreeg een totale black-out en was door naar het gesprek. Ze gaf dit eerlijk toe, dus dit zegt helemaal niets. Probeer tijdens het spel zelf initiatief te nemen maar ook anderen aan het woord te laten.
Toen werden we opgedeeld in 2 groepen en ik was weer door! We moesten ongeveer een halfuur wachten op de uitslag, zodat de recruiters konden overleggen. Ongeveer 10.00 kregen we de uitslag en ik was 10.25 al aan de beurt voor het eindgesprek.
Ik vond het eindgesprek echt enorm fijn. De recruiters waren erg vriendelijk en oprecht en ik kon helemaal mezelf zijn. Ze gingen diep op de vragen in en wilde mij natuurlijk echt goed leren kennen. Ik vond het gesprek helemaal niet lastig, en heb veel voorbeelden gegeven hoe ik in bepaalde situaties handel / heb gehandeld. Dit heeft me echt geholpen.
Gisteren kreeg ik het verlossende mailtje dat ik ben aangenomen, ik ben enorm blij! Een droom die uitkomt!
Ik wens jullie allemaal veel succes, en als jullie vragen hebben dan zie ik ze graag tegemoet!