ca_to_beStica_to_beIk heb nog helemaal geen vliegervaring (als in cabin attendant), maar misschien zijn er enkele van jullie die dit wel hebben! Want hoe ga je ermee om als een passagier er op staat dat hij of zij een andere plek krijgt? Bijv. doordat ze naast hun partner of kind willen zitten, of omdat ze perse bij het raam willen?
Dat is vooral zelf nadenken hoe je met zo'n situatie omgaat, als je dit niet weet lijkt het me niet zinvol om te solliciteren. Gezien je veel onvoorziene situaties tegen gaat komen in de lucht op 12 km hoogte, dan verwachten ze natuurlijk dat je hierop in kunt spelen. Voor de veiligheid van je collega's en jezelf.
Dus je moet alles maar zelf verzinnen? Waarom is er dan een ini? Ik vind dat je daar best over kan sparren met elkaar Ik vroeg mij vooral af of hier bepaalde procedures voor zijn. Ik zelf zou het bijvoorbeeld niet zo netjes vinden om iemand te vragen om te verplaatsen. Sommige mensen durven misschien geen nee te zeggen en verplaatsen dan terwijl ze dat niet willen. Maar als het vliegtuig vol zit, wat kun je dan nog doen voor iemand die echt heel graag wil verplaatsen? Moet je dan toch iemand vragen? Ik hoor graag of er iemand is die hier wel antwoord op wil geven.
De ini is voor een groot (grootste?) deel bedoeld om flight safety onder de knie te krijgen voor de verschillende types (deuren, locatie equipment, slides, etc), alsmede algemene flight safety aspecten (evacueren, brand blussen, ehbo, etc etc).
Het effectief omgaan met vragen van pax en het omgaan met lastige/agressieve/onredelijke pax ligt hier in het verlengde van. Je wil immers niet halverwege de vlucht moeten landen om na een escalatie pax van boord te laten halen door de plaatselijke marechaussee. Ook hier wordt tijdens de ini aandacht aan besteed.
Jouw concrete vraag zal heel regelmatig in de praktijk voorkomen, waarbij iedere situatie weer anders is (andere pax, andere vlucht, andere kist) en je als CA iedere keer weer een andere oplossing moet weten te vinden. Dat vergt een heleboel flexibiliteit, empathie, creativiteit, regie, daadkracht en vriendelijkheid en dat moet voor een groot deel van nature in je zitten. Afkijken hoe collega's dat oplossen, is uiteraard altijd leerzaam, maar er is dus geen ‘standaardoplossing’.