KLM 2024?!!!

• Mascha86

@Maggan, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Weet jij waar de 16 jaar op gebaseerd is? En wat voor nevenfuncties moet ik aan denken? Haha ik ben zo oud dat ik geen tiktok heb. Wel insta, dus zal eens kijken of ik daar ook wat kan vinden. 

Oh heb inmiddels wel een uitnodiging voor een selectiedag! Weten jullie of al die dagen om 08.30 beginnen of zijn er ook latere startmogelijkheden?

• ca_to_be

Ik heb nog helemaal geen vliegervaring (als in cabin attendant), maar misschien zijn er enkele van jullie die dit wel hebben!

Want hoe ga je ermee om als een passagier er op staat dat hij of zij een andere plek krijgt? Bijv. doordat ze naast hun partner of kind willen zitten, of omdat ze perse bij het raam willen?

• Mo64

WillyS
    Maggan
    Namenick
    [...]

Ik weet dat het wel mogelijk is om alleen Europa te vliegen. Als eenbander alleen ica vliegen heb ik nog nooit gehoord, maar ik denk niet dat dit mogelijk is. Tweebanders en senior pursers vliegen wel alleen ica. 

Het klopt dat je als senior purser alleen ica vliegt, maar het kost jaren om dat te worden. Als tweebander (business class ca) vlieg je inderdaad voornamelijk ica en dat kan je ongeveer na 16 jaar worden. Als purser vlieg je trws vooral Europa. Je moet in mijn ogen dit werk willen doen als je het complete pakket ook leuk vindt. Je bent er in de eerste plaats immers voor de flight safety, moet dus branden kunnen blussen, ehbo toepassen, demo's doen, reanimeren, zuurstof toedienen, kapers in toom houden, evacueren op land en water, overleven na een evacuatie in barre omstandigheden, problemen oplossen, etc etc. Daarnaast ben je er voor de service, dus de horeca in de lucht, waarbij je vooral mensen moet willen verwennen en weer problemen moet kunnen oplossen (agressie, alcohol, seatingproblemen, cateringproblemen, etc). In de laatste plaats zijn er ook de extra zaken, zoals stops en ipb. Als je nu al weet dat je alleen maar ica wil vliegen, zul je het denk ik de eerste jaren knap lastig hebben, aangezien je overal heen gestuurd kunt worden.

Dank je voor je toelichting, Maggan. En het is niet zo dat ik alleen maar ica wil vliegen hoor. Maar juist het contact met de passagiers lijkt me fijn op de wat langere vluchten. En alleen ica vliegen ga ik sowieso niet redden want ik ben al 52.   Maar eerst maar eens aangenomen zien te worden.

Gaat je zeker lukken! Ze nemen veel ‘ouderen’ aan, dus veel succes!

• WillyS

Citroen

@Maggan, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Weet jij waar de 16 jaar op gebaseerd is? En wat voor nevenfuncties moet ik aan denken? Haha ik ben zo oud dat ik geen tiktok heb. Wel insta, dus zal eens kijken of ik daar ook wat kan vinden.  Oh heb inmiddels wel een uitnodiging voor een selectiedag! Weten jullie of al die dagen om 08.30 beginnen of zijn er ook latere startmogelijkheden?

Wanneer is jouw selectiedag? Enne, hoe ‘oud’ ben jij? Ik ben namelijk al 52 jaar.

• Sti

Citroen

@Maggan, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Weet jij waar de 16 jaar op gebaseerd is? En wat voor nevenfuncties moet ik aan denken? Haha ik ben zo oud dat ik geen tiktok heb. Wel insta, dus zal eens kijken of ik daar ook wat kan vinden.  Oh heb inmiddels wel een uitnodiging voor een selectiedag! Weten jullie of al die dagen om 08.30 beginnen of zijn er ook latere startmogelijkheden?

De selectiedagen starten allemaal om 08:30u! Ik heb vorig jaar een hotel genomen gezien ik 5 kwartier van Schiphol woon en zeker niet te laat wilde komen. Te laat is echt not done en dan kun je meteen vertrekken. 

• Sti

ca_to_be

Ik heb nog helemaal geen vliegervaring (als in cabin attendant), maar misschien zijn er enkele van jullie die dit wel hebben! Want hoe ga je ermee om als een passagier er op staat dat hij of zij een andere plek krijgt? Bijv. doordat ze naast hun partner of kind willen zitten, of omdat ze perse bij het raam willen?

Dat is vooral zelf nadenken hoe je met zo'n situatie omgaat, als je dit niet weet lijkt het me niet zinvol om te solliciteren. Gezien je veel onvoorziene situaties tegen gaat komen in de lucht op 12 km hoogte, dan verwachten ze natuurlijk dat je hierop in kunt spelen. Voor de veiligheid van je collega's en jezelf. 

• ca_to_be

Sti
    ca_to_be

Ik heb nog helemaal geen vliegervaring (als in cabin attendant), maar misschien zijn er enkele van jullie die dit wel hebben! Want hoe ga je ermee om als een passagier er op staat dat hij of zij een andere plek krijgt? Bijv. doordat ze naast hun partner of kind willen zitten, of omdat ze perse bij het raam willen?

Dat is vooral zelf nadenken hoe je met zo'n situatie omgaat, als je dit niet weet lijkt het me niet zinvol om te solliciteren. Gezien je veel onvoorziene situaties tegen gaat komen in de lucht op 12 km hoogte, dan verwachten ze natuurlijk dat je hierop in kunt spelen. Voor de veiligheid van je collega's en jezelf. 

Dus je moet alles maar zelf verzinnen? Waarom is er dan een ini? Ik vind dat je daar best over kan sparren met elkaar :) Ik vroeg mij vooral af of hier bepaalde procedures voor zijn. Ik zelf zou het bijvoorbeeld niet zo netjes vinden om iemand te vragen om te verplaatsen. Sommige mensen durven misschien geen nee te zeggen en verplaatsen dan terwijl ze dat niet willen. Maar als het vliegtuig vol zit, wat kun je dan nog doen voor iemand die echt heel graag wil verplaatsen? Moet je dan toch iemand vragen? 

Ik hoor graag of er iemand is die hier wel antwoord op wil geven. 

• Blue010

Maggan
    WillyS

Nog even ander vraagje. ‘Vroeger’ mocht je als beginnend ca toch in eerste instantie alleen Europa vliegen ennpas later ica? Maar nu mag je toch gelijk al ica vliegen? En in hoeverre mag je een voorkeur aangeven (en wordt die ook gehonoreerd)? Ik zou nl het liefst ica vliegen, maar ik denk dat veel mensen dat willen…. Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Je begint na je ini inderdaad met 2 weken Europa en krijgt daarna 1 dag cursus om vervolgens ook ICA te kunnen vliegen. Vervolgens word je zowel op Europa kisten/vluchten, als op ICA kisten/vluchten ingedeeld. Je kunt wel wat invloed op je rooster uitoefenen via het verzoekensysteem, maar bv niet zeggen dat je alleen ICA of alleen Europa wil vliegen. Daar kan KLM niet aan beginnen met 9500 CA ;-) Ze hebben je gewoonweg op beiden nodig, vandaar ook dat je wordt opgeleid voor beiden en ingeroosterd op beiden. Aanvragen via het verzoekensysteem zijn trouwens uitsluitend aangegeven wensen en geven geen enkele garantie om gehonoreerd te worden. KLM moet immers de vrijheid hebben om jou in te kunnen roosteren op basis van hun concrete behoefte in de praktijk. Realiseer je ook dat je niet langer dan een half jaar niet op een bepaalde kist gevlogen mag hebben, anders verlies je je ‘certificaat’ voor die kist en moet je weer een opfriscursus (mét examen) voor die kist doen. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om aan de eisen die de luchtvaart en KLM stelt, te voldoen.

Waar haal je al deze informatie vandaan? Ook wat betreft roosters en reserves in andere posts? Ik vlieg nu zelf al een tijdje bij de KLM en kan zeggen dat een groot gedeelte niet klopt. Weet dat de KLM heel strict is wat betreft social media en gegevens/informatie wat gedeeld wordt online. Enthousiasme wordt zeker gewaardeerd (en dat is ook te merken uit je berichten), maar pas op met wat je deelt :)

• Mo64

Citroen

Je krijgt de kans om de opleiding tot tweebander te doen op basis van senioriteit en er zijn heel veel mensen ‘voor jou’ binnengestroomd. Daarnaast is er niet zoveel doorstroom of uitstroom bij de tweebanders. Dat bij elkaar opgeteld levert op dit moment een wachttijd van zo'n +/-16 jaar op.

Er zijn geloof ik zo'n 250 nevenfuncties, variërend van recruitment (waar we als sollicitanten mee te maken hebben) tot diverse functies op verschillende afdelingen op kantoor, tot zelfs leidinggevende aan toe.

De selectiedag start altijd om 8.30h en is afgelopen wanneer iedereen - die succesvol door de serious game is gekomen - het cgi heeft doorlopen. Dat kan dus al eind vd ochtend zijn als je de eerste bent of zelfs eind vd middag als je de laatste bent, mede afhankelijk van het aantal kandidaten dat het cgi gaat doen. Het is een strakgeorganiseerd programma, waarbij helaas niet meerdere instapmomenten mogelijk zijn (net als bij een vlucht ;-) )

• Mo64

ca_to_be
    Sti
    ca_to_be

Dus je moet alles maar zelf verzinnen? Waarom is er dan een ini? Ik vind dat je daar best over kan sparren met elkaar :) Ik vroeg mij vooral af of hier bepaalde procedures voor zijn. Ik zelf zou het bijvoorbeeld niet zo netjes vinden om iemand te vragen om te verplaatsen. Sommige mensen durven misschien geen nee te zeggen en verplaatsen dan terwijl ze dat niet willen. Maar als het vliegtuig vol zit, wat kun je dan nog doen voor iemand die echt heel graag wil verplaatsen? Moet je dan toch iemand vragen?  Ik hoor graag of er iemand is die hier wel antwoord op wil geven. 

De ini is voor een groot (grootste?) deel bedoeld om flight safety onder de knie te krijgen voor de verschillende types (deuren, locatie equipment, slides, etc), alsmede algemene flight safety aspecten (evacueren, brand blussen, ehbo, etc etc).

Het effectief omgaan met vragen van pax en het omgaan met lastige/agressieve/onredelijke pax ligt hier in het verlengde van. Je wil immers niet halverwege de vlucht moeten landen om na een escalatie pax van boord te laten halen door de plaatselijke marechaussee. Ook hier wordt tijdens de ini aandacht aan besteed.

Jouw concrete vraag zal heel regelmatig in de praktijk voorkomen, waarbij iedere situatie weer anders is (andere pax, andere vlucht, andere kist) en je als CA iedere keer weer een andere oplossing moet weten te vinden. Dat vergt een heleboel flexibiliteit,  empathie, creativiteit, regie, daadkracht en vriendelijkheid en dat moet voor een groot deel van nature in je zitten. Afkijken hoe collega's dat oplossen, is uiteraard altijd leerzaam, maar er is dus geen ‘standaardoplossing’.